För mycket respekt?

Jag funderar på en grej, säger min 7-årige vän. 

Vissa har nog för mycket respekt. Hur då, undrar jag intresserat. Ja till exempel Hitler som många respekterade jättemycket. Han hade helt klart för mycket respekt.  Folk runt omkring honom respekterade honom för mycket annars skulle han aldrig kunnat göra så mycket dumt utan att någon stoppade honom. Han hade helt klart för mycket respekt.

Jag funderar.  Finns det kanske någon max gräns på hur mycket respekt som är bra för en människa. Ungefär som: visa mig respekt men inte så mycket så att avståndet till mina medmänniskor blir för stort för då tappar jag fotfästet, då tappar jag kontakten och den nödvändiga responsen från andra. Då blir jag en diktator, en översittare, en utan koll.

Om någon säger till mig i fortsättningen:

Visa respekt!

Så ska jag svara: Ok, men bara lite!

1 Svar to “För mycket respekt?”


  1. 1 Helena 16 maj, 2010 kl. 09:44

    klok kille:-)


Lämna en kommentar